• Beställningsrutiner

Så här brukar en affär gå till

Det är en hel del som avgör hur vi hanterar olika önskemål från kunder. Typ av jobb, årstid och arbetsbelastning är de tre viktigaste parametrarna. Vi har för avsikt att alltid lämna ett fast pris till kunden innan vi startar ett arbete. För att det skall bli så lika som möjligt varje gång har vi prislistor för återkommande jobb och kalkylblad i excel för b.la. plåttak, tegeltak och konstruktioner av fyrkantrör. Nedan följer beskrivningar av hur vi brukar hantera olika kundbehov.

En kontaktperson

Vi försöker att hålla isär jobben mellan oss så att så få som möjligt är inblandade i samma jobb. När du tar kontakt med oss vill vi att bara en av oss kontaktas. Denne kanske vidarebefordrar jobbet till någon annan. Om du skickar din förfrågan till info@larssonsplat.se ger Annica mailet vidare till någon av oss. När jobbet är påbörjat är ambitionen att bara den som startat det håller i allt, design, prissättning, datum, utförande och fakturaunderlag. Annica gör fakturan.

Du vill ha plåtslagerijobb på din fastighet

Kontaktpersoner: Plåtslagarna

Kontakta den du bedömer vara lämpligast av oss fyra. Det kan hända att ditt ärende lämnas över till en annan av oss än den du kontaktar. Det kan bero på typ av jobb eller vem av oss som har tid.

Om du vill att vi ansöker om rotavdrag underlättar det att du lämnar personnummer på minst en ägare och fastighetsbeteckningen på fastigheten. Eposta gärna så att stavningen blir rätt.

Du behöver fönsterbleck eller lister tillverkat

Kontaktpersoner: Plåtslagarna

Om du behöver plåtlister, fönsterbleck, stolphattar, eller liknande är det praktiskt att komma in på verkstaden och prata med någon som är inne. Det går också bra att eposta en skiss så kan vi reda ut detaljer som pris, färg, antal, leveranstid mm. Dessa förfrågningar tar Robin gärna hand om.
Vi har prislistor för de vanligaste listerna och plåtbeslagen som vi följer oavsett om det är löpande eller fast pris. Därför kan vi lätt berätta vad det kommer att kosta innan vi sätter igång.

Du vill ha något reparerat

Kontaktpersoner: Smederna

Har något gått sönder kan vi ofta laga det. En svets som spruckit i en stålkonstruktion eller en motordel som spruckit är kostnadseffektivt att reparera. Vi meddelar alltid vad det kostar så att du inte skall tycka att det kostar mer än det är värt. 2016 har vi tex bestämt att enklare reparationer kostar 400kr inklusive moms. Det gör det lättare för oss att snabbt berätta vad det kostar. I princip alla lödjobb innefattas i detta, alltså när en mässingljusstake eller liknande har gått sönder. Även en svets på en cykel eller gräsklippare är exempel på enklare reparationer.  Välkommen in och visa det som gått sönder. Om det är en aluminiumbåt eller något annat stort som du inte vill komma och visa upp kan du fotografera och beskriva problemet. Eposta bilderna och beskrivningen så gör vi en plan tillsammans.

Du vill att vi tillverkar något åt dig i tjockare material än 0,7mm

Kontaktpersoner: Smederna

När du har en idé som du vill få förverkligad kan du komma in på verkstaden och diskutera med oss. Du kan få klämma och känna på materialen vi har hemma och vi skissar med papper och penna. Om du vet ganska precis vad du vill ha kan du eposta en skiss eller en beskrivning. 

Du får alltid veta vad det kostar innan vi sätter igång. 

Du vill ha smidesjobb på din fastighet

Kontaktpersoner: Alla smeder

Någon av oss kommer gärna och diskuterar igenom ditt projekt och kommer med förslag på utförande. Du får alltid veta vad det kostar innan vi sätter igång.

Om du vill att vi ansöker om rotavdrag underlättar det att du lämnar personnummer på minst en ägare och fastighetsbeteckningen på fastigheten. 

Du vill att vi skottar snö på ditt tak

Kontaktperson: Robin

Robin tar emot alla takskottningsförfrågningar. Här brukar vi inte ange innan vad det kostar pga att man kan skotta så olika mycket. Vi har dock inget problem med att lämna ett pris innan vi gör jobbet.

Om du vill att vi ansöker om rotavdrag underlättar det att du lämnar personnummer på minst en ägare och fastighetsbeteckningen på fastigheten.

Du behöver något till din båt

Kontaktperson: Ron

Det blir avsevärt billigare om du kan mäta/malla och montera själv. Kom gärna in och diskutera detaljer så att det blir så bra som möjligt.

Om du ändå vill att vi kommer till båten och arbetar vill vi sätta priset först. Ta bilder och beskriv jobbets omfattning.

Om du vill att vi tillverkar något och du vet hur det du vill ha gjort skall se ut kan du eposta information för ett pris och tillverkning.

Du vill ha något målat

Kontaktperson: Alla smeder

Vi har en jättebra inköpskanal för färg. De kan leverera alla normala typer i alla kulörer. Om ni vill ha en speciell kulör beställer vi gärna hem den.

Vi har möjlighet att måla på tre olika sätt. 

Det enklaste är att rolla eller pensla oljebaserad enkomponentfärg. Är det stora räcken eller långa grejjer som inte behöver så hög ytkvalitet är det kostnadseffektivt. Stålkonstruktioner som skall vara ute grundmålas.

I vår sprutbox kan vi våtlacka 5,5 m långa staket och såklart mindre grejjer. Alla kulörer går att få fram. Vi använder en tvåkomponents industrilack som ger en hård och stark yta. Grundfärgen vi använder är etsande på aluminium och sitter superbra på stål. Svart, vitt (i matt och blank) och några andra kulörer finns alltid hemma. Våtlack kan vi köpa i valfri kulör i små mängder.

Pulverlack används med fördel på grejjer under 1,6m på längsta måttet. Det är billigt och ger en tjock och slitstark yta. Vi har svart, vitt (matt och blank) och grundfärg klart att användas. Pulverlacken använder vi flera gånger i veckan, nästan varje dag. Om du vill ha en speciell kulör måste vi köpa ganska mycket pulver, därför är det ofta bättre med våtlack i dessa fall.

Du vill ha plåt bockad/vikt

Kontaktperson: Arne

Arne har en egen maskin han viker plåt med. Han är riktigt säker på att få bockningarna där de skall vara och i rätt vinkel. Jobb med mycket bockning hamnar oftast hos Arne så ta det gärna direkt med honom.

loading...

Undvik följande:

Be inte kollegor att meddela den du vill få tag i att ringa dig. Det passar inte bra i vår organisation. Om du är en av dem som lyckas övertala någon till detta får du räkna med att inte bli uppringd, särskilt om det är Robin eller Richard som skall ringa tillbaka.

Vi får ofta samma förfrågan till flera epostadresser. Då riskerar vi att två av oss börjar jobba med projektet samtidigt.

För smidesjobb är det bäst att bara eposta richard@larssonsplat.se

För plåtslagerijobb är det bäst att eposta robin@larssonsplat.se
 

Vi svarar inte alltid samma dag på epost. Om ni kräver ett snabbt svar är det säkrare att ringa eller SMS:a. Vi svarar dock så ha lite tålamod.